De Prins met 349 Huizen
Open source postercampagne
NL 2019
︎
‘Waar ze ineens vandaan komen, weet niemand, maar in het voorjaar van 2019 hangen ze overal in Amsterdam: posters met daarop het hoofd van prins Bernhard van Oranje. Het portret bestaat uit slechts enkele lijnen, maar de prins is duidelijk herkenbaar, al was het maar vanwege zijn buitenproportionele bril. De posters zijn het werk van de Amsterdamse ontwerper Yuri Veerman, die een statement wil maken tegen de 'uitverkoop' van de stad, waar beleggers met veel geld woningen opkopen en de toeristenindustrie de binnenstad heeft overgenomen. De rode achtergrond geeft de poster een activistisch trekje. Daarop zijn in het wit de contouren van de prins zichtbaar. Het is een eenvoudige, maar doeltreffende poster, met de tekst, in het rood uiteraard: ‘Nu in Amsterdam, Prins Bernhard. De prins met 349 huizen, Geen sprookje.' En daaronder de naam van de web-site vanwieisdestad.amsterdam. Elke dag als Bernhard zijn woning in het centrum van Amsterdam verlaat, komt hij zichzelf tegen op de muren en de zuilen. [...] De golf aan posters in de stad is het hoogtepunt, of dieptepunt, van de publicitaire ramp waarin Prins Bernhard terecht komt.’
Uit Zakenprins
Michiel Couzy, Maarten van Dun
NL 2019
︎
‘Waar ze ineens vandaan komen, weet niemand, maar in het voorjaar van 2019 hangen ze overal in Amsterdam: posters met daarop het hoofd van prins Bernhard van Oranje. Het portret bestaat uit slechts enkele lijnen, maar de prins is duidelijk herkenbaar, al was het maar vanwege zijn buitenproportionele bril. De posters zijn het werk van de Amsterdamse ontwerper Yuri Veerman, die een statement wil maken tegen de 'uitverkoop' van de stad, waar beleggers met veel geld woningen opkopen en de toeristenindustrie de binnenstad heeft overgenomen. De rode achtergrond geeft de poster een activistisch trekje. Daarop zijn in het wit de contouren van de prins zichtbaar. Het is een eenvoudige, maar doeltreffende poster, met de tekst, in het rood uiteraard: ‘Nu in Amsterdam, Prins Bernhard. De prins met 349 huizen, Geen sprookje.' En daaronder de naam van de web-site vanwieisdestad.amsterdam. Elke dag als Bernhard zijn woning in het centrum van Amsterdam verlaat, komt hij zichzelf tegen op de muren en de zuilen. [...] De golf aan posters in de stad is het hoogtepunt, of dieptepunt, van de publicitaire ramp waarin Prins Bernhard terecht komt.’
Uit Zakenprins
Michiel Couzy, Maarten van Dun
In 2018 lanceren Ruben Pater en Yuri Veerman de campagne Van Wie is de Stad? Hart van de campagne is een website met gratis te downloaden protestposters die aandacht vestigen op een reeks sociaal-economische problemen in Amsterdam zoals woningschaarste, stijgende huizenprijzen, massa-toerisme en de daaruit voortvloeiende monocultuur.
Kort na de lancering van de campagne wordt de website opgepikt door wildplakkers, die o.a. de Prins Bernhard poster in groten getale door de stad verspreidde. De beeltenis is inmiddels uitgegroeid tot een icoon van het verzet tegen de uitverkoop van de stad. In 2020 is de poster opgenomen in de collectie van het Amsterdam Museum en de Rijksdienst van het Cultureel Erfgoed.
Kort na de lancering van de campagne wordt de website opgepikt door wildplakkers, die o.a. de Prins Bernhard poster in groten getale door de stad verspreidde. De beeltenis is inmiddels uitgegroeid tot een icoon van het verzet tegen de uitverkoop van de stad. In 2020 is de poster opgenomen in de collectie van het Amsterdam Museum en de Rijksdienst van het Cultureel Erfgoed.
Als reactie op de Prins Bernhard posters die door de hele stad hingen hebben onbekende medestanders van de Prins de posters beklad met graffiti of geprobeerd om de posters van de muren te trekken. Veerman is in deze periode tevens benaderd door Jack de Vries (namens Pinnacle, het vastgoedbedrijf waar Prins Bernhard deel van uitmaakt) met het verzoek om de betreffende poster van de website te verwijderen. Veerman heeft geen gehoor gegeven aan dit verzoek. Het NRC-Handelsblad schreef een uitgebreid stuk over de PR-strijd die volgde.
Museum de Fundatie & HKU
— Credits
Campagne: Yuri Veerman & Ruben Pater
Poster: Yuri Veerman
— Expositie
Amsterdam Museum
Museum de Fundatie
— Collection
De prins met 349 huizen is opegnomen in de collectie van het Amsterdam Museum en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.
— Support
Als je in Nederland woont en initiatieven voor sociale huisvesting en leefbare steden wilt steunen, doneer dan aan een van deze organisaties:
︎︎︎ Fair City Amsterdam
︎︎︎ Bond Precaire Woonvormen
Campagne: Yuri Veerman & Ruben Pater
Poster: Yuri Veerman
— Expositie
Amsterdam Museum
Museum de Fundatie
— Collection
De prins met 349 huizen is opegnomen in de collectie van het Amsterdam Museum en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.
— Support
Als je in Nederland woont en initiatieven voor sociale huisvesting en leefbare steden wilt steunen, doneer dan aan een van deze organisaties:
︎︎︎ Fair City Amsterdam
︎︎︎ Bond Precaire Woonvormen
— Pers
︎︎︎ Financieel Dagblad (NL)
︎︎︎ NPO3 - Van de Week (NL)
︎︎︎ Mr. Studenten (NL)
︎︎︎ Platform BK (NL)
︎︎︎ Elise Reynolds (ENG)
︎︎︎ NRC Handelsblad (NL)
︎︎︎ Welingelichte Kringen (NL)
︎︎︎ Mark van der Schaaf (NL)
︎︎︎ Quote (NL)
︎︎︎ MSN Enterntainment (NL)
︎︎︎ Story (NL)
︎︎︎ Indignatie (NL)
︎︎︎ Reddit (NL)
︎︎︎ Dutch Design Daily (NL)
︎︎︎ AT5 (NL)
︎︎︎ Libelle TV (NL)
︎︎︎ SP Amsterdam (NL)
︎︎︎ Enoughisenough14 (ENG)
︎︎︎ Destadamsterdam.nu (NL)
︎︎︎ Financieel Dagblad (NL)
︎︎︎ NPO3 - Van de Week (NL)
︎︎︎ Mr. Studenten (NL)
︎︎︎ Platform BK (NL)
︎︎︎ Elise Reynolds (ENG)
︎︎︎ NRC Handelsblad (NL)
︎︎︎ Welingelichte Kringen (NL)
︎︎︎ Mark van der Schaaf (NL)
︎︎︎ Quote (NL)
︎︎︎ MSN Enterntainment (NL)
︎︎︎ Story (NL)
︎︎︎ Indignatie (NL)
︎︎︎ Reddit (NL)
︎︎︎ Dutch Design Daily (NL)
︎︎︎ AT5 (NL)
︎︎︎ Libelle TV (NL)
︎︎︎ SP Amsterdam (NL)
︎︎︎ Enoughisenough14 (ENG)
︎︎︎ Destadamsterdam.nu (NL)